Jakich specjalistów powinno zatrudniać prywatne przedszkole?

Jakich specjalistów powinno zatrudniać prywatne przedszkole?

Kwiecień 19, 2021 Wyłączono przez admin

Każde dziecko, aby mogło się prawidłowo rozwijać i funkcjonować w społeczeństwie, potrzebuje wsparcia dorosłych. Jest to przede wszystkim ważne w przypadku dzieci niepełnosprawnych, które potrzebują fachowej pomocy specjalistów. Wiele przedszkoli prywatnych, głównie tych z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi, zatrudnia doświadczonych pedagogów specjalnych. Ich obecność na tym etapie jest bardzo ważna i często niezbędna. Na pomoc jakich specjalistów można liczyć w prywatnym przedszkolu? Oto kilka przykładów.

Oligofrenopedagog – kim jest i czym się zajmuje?

Oligofrenopedagogika jest jednym z działów pedagogiki specjalnej, zajmującej się edukacją i wychowaniem dzieci i dorosłych z upośledzeniem umysłowym. Oligofrenopedagogika inaczej zwana jest również pedagogiką osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zadaniem oligofrenopedagoga jest wspieranie dzieci z upośledzeniem umysłowym, przystosowanie ich do warunków społecznych, wspieranie ich autonomii. Ważne są tutaj zajęcia rewalidacyjne, czyli taki rodzaj zajęć, który ma na celu wspieranie procesu nauczania oraz pokazanie dzieciom niepełnosprawnym, jakie są ich mocne strony.

Arteterapia – leczenie przez sztukę

Arteterapia jest formą terapii przez sztukę. Wykorzystuje ona różne dziedziny i techniki – plastykę, muzykę, rzeźbę, malarstwo itp. W ramach zajęć z zakresu arteterapii w przedszkolu można wymienić plastykoterapię, myzykoterapię, dramatoterapię (wykorzystującą sztukę teatralną) czy choreoterapię (będącą terapią przez taniec). W zajęciach z arteterapii może uczestniczyć niemal każdy. Nie wymaga ona szczególnych uzdolnień plastycznych. Szczególnie zalecana jest dzieciom po traumatycznych przeżyciach, zmagających się np. z zaburzeniami lękowymi. Ponadto chętnie korzystają z niej dzieci z autyzmem i zaburzeniami emocjonalnymi.
W przedszkolu arteterapia jest bardzo dobrą formą wyrażania siebie i swoich emocji. Odgrywa też istotną rolę w procesie komunikacji, gdy dzieci nie są jeszcze w stanie wyrazić wszystkiego za pomocą słów. Pomaga dodatkowo rozwijać wrażliwość dziecka i jego sferę emocjonalną.

Terapia SI – na czym polega?

Integracja sensoryczna jest terminem, który określa odpowiednią organizację bodźców docierających przez receptory. Celem takiej terapii jest poprawa połączeń synaptycznych centralnego układu nerwowego u dziecka. Podczas kontrolowanej przez terapeutę aktywności ruchowej dostarczana jest odpowiednia ilość bodźców sensorycznych, które mają za zadanie poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z zewnątrz i jego ciała.

Wspieranie rozwoju dziecka powinno być kontrolowane przez specjalistów, którzy na pierwszym miejscu będą stawiać jego dobro i dokonają odpowiedniej diagnozy. Zespół pedagogów specjalnych z niepublicznego przedszkola Otwarte Okno w Tychach dokłada wszelkich starań, aby ich działania były najkorzystniejsze dla dzieci i w pełni zaspokajały ich potrzeby, a także umożliwiały sprawne funkcjonowanie w przyszłości: http://www.otwarteokno.edu.pl/