Kinezjologia edukacyjna, czyli gimnastyka mózgu

Gimnastyka mózgu to pojęcie bardzo często używane potocznie. Oznacza ono wówczas rozwiązywanie łamigłówek czy krzyżówek. W praktyce kinezjologia edukacyjna ma za zadanie wspomaganie procesów nauczania, a ponadto – korygowanie dzięki ruchowi wszelkich dysfunkcji rozwojowych dzieci i młodzieży.

Wyjaśnienie

Gimnastyka mózgu, jak już zostało wspomniane, w dużej mierze skupia się na ruchu. Między innymi ma to rozładować napięcia, które wywołane są stresem, ale również usprawnić ciało, dzięki psychomotorycznym ćwiczeniom. W większości placówek edukacyjnych zwykle tych prywatnych wdrożona jest kinezjologia edukacyjna.  Szkoła podstawowa, Tychy, Warszawa czy w innych miejscowościach w Polsce działają takie placówki w których prowadzona jest gimnastyka mózgu.

Celem kinezjologii edukacyjnej jest przede wszystkim:
-poprawienie procesów pamięciowych,
-poprawienie umiejętności czytania oraz pisania,
-usprawnienie zdolności matematycznych,
-usprawnienie koordynacji ruchowej,
-ale także doszlifowanie twórczego myślenia,
-czy wyeliminowanie nadmiaru stresu.

pamięć dziecka

Przykładowe ćwiczenia

Oto przykładowe ćwiczenia, które wykonuje się podczas zajęć z kinezjologii edukacyjnej.

Rower

Podczas tychże ćwiczeń dzieci kładą się na miękkiej powierzchni i podnoszą ręce i głowę do góry. Dłońmi podtrzymywana jest głowa, a w międzyczasie dotykamy raz lewym łokciem prawego kolana, a także prawym – lewego. Ćwiczenie to korzystnie wpłynie na integrację obu półkuli, czyli zarówno lewej jak i prawej.

Takie zadanie ruchowe wpłynie korzystnie na zdolność wykonywania obliczeń matematycznych, ale również znajomość zasad pisowni czy poprawę umiejętności słuchania, pisania czy czytania.

Słoń

Ćwiczenie o nazwie ,,słoń” ma za zadanie przede wszystkim zintegrowania widzenia, ale również słyszenia oraz ruchu. Oprócz tego, jak ,,rower” – integruje obie półkule mózgu.
W jaki sposób wykonywać to ćwiczenie? Dzieci stają w lekkim rozkroku, ich kolana są rozluźnione. Wyciągają rękę i pokazują centralny punkt, w którym wyobrażają sobie leniwą ósemkę. ,,Przytulają” ucho do ramienia i kreślą w przestrzeni ósemkę.

Dzięki temu ćwiczeniu poprawi się przede wszystkim twórcze myślenie, umiejętność zapamiętywania cyfr, ale również poprawi percepcję słuchową.
Szkoła podstawowa Tychy, Warszawa czy Łódź – w każdej większej miejscowości znajdzie się z pewnością szkoła podstawowa, w której wykorzystywana jest kinezjologia edukacyjna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *